Projekt Zonnebloemauto

Door: De Zonnebloem - Han Pirovano
Geplaatst op: woensdag 15 oktober 2014

Waarom een Zonnebloemauto?

Er is behoefte aan aangepaste mobiliteit
De Zonnebloem heeft in 2012 en 2013 veel onderzoek gedaan onder mensen met een lichamelijke beperking. Hieruit kwam duidelijk naar voren dat mobiliteit voor hen een zeer belangrijk onderwerp is. Mobiliteit maakt het mogelijk om deel te nemen aan het maatschappelijke leven. Zonder mobiliteit zitten zij al gauw de hele dag thuis.
Het wel of niet erop uit kunnen, bepaalt in hoge mate het welzijn van minder valide mensen. Enkele quotes: “Ik kon niet meer naar de verjaardag van mijn kleinkind”. “Een dagje dierentuin met mijn gezin is onmogelijk geworden sinds ik in een rolstoel zit”. “Met de Valys ben ik in totaal ruim zes uur onderweg geweest om een neef te bezoeken”. “Het liefst ging ik met mijn gezin een rondreis maken. Maar dat kan niet meer”.
Voor de Zonnebloem was het helder: het idee van de Zonnebloemauto werd geboren. Een auto waar de (elektrische) rolstoel of scootmobiel gemakkelijk in mee kan zodat mensen die hiervan gebruik maken ook makkelijk op pad kunnen. Samen met gezin, familie of een Zonnebloemvrijwilliger, voor één dag, een paar dagen of langer.

De Zonnebloem kan voor veel méér mensen iets betekenen
De Zonnebloem bereikt per jaar 155.000 mensen met een lichamelijke beperking. In Nederland wonen 1,5 miljoen mensen met een ernstige of minder ernstige handicap. Daarvan zijn er 400.000 afhankelijk van een rolstoel en/of scootmobiel. Het Zonnebloemwerk verbindt mensen, brengt sociale contacten, neemt mensen mee naar buiten. Weg van de dagelijkse beslommeringen. De Zonnebloem is er voor alle mensen met een lichamelijke beperking, jong en oud. Met de Zonnebloemauto bereikt de Zonnebloem een jongere doelgroep. Een ondernemende doelgroep, die zelfstandig is en wil blijven.

Groeiende doelgroep door vergrijzing
De komende jaren gaan steeds meer ouderen deel uitmaken van de bevolking. Met het ouder worden komen ook de gebreken. En worden zij ook meer afhankelijk van ander soort vervoer. Deze ouderen zijn zelfstandiger en mondiger dan de ouderen van nu. Zij zijn gewend zelf op pad te gaan en veel op pad te gaan.

Het huidige aanbod van aangepast vervoer voldoet niet aan de wensen
Voor mensen met een fysieke beperking is reizen vaak een hele onderneming die (extra) veel tijd en voorbereiding vraagt. Reizen per openbaar vervoer betekent meestal dat je ruim van tevoren een voorziening moet reserveren op bepaalde tijdstippen. Het maakt mensen in een rolstoel heel afhankelijk van anderen.

Het reizen per Valys, de taxidienst die interlokaal aangepast vervoer op maat voor de overheid uitvoert, verloopt vaak moeizaam en is kostbaar. De taxibus rijdt een route langs verschillende adressen om mindervaliden op te halen of thuis te brengen. Dit kost erg veel tijd. De planning van de ophaal, cq thuisbrengtijden worden vaak niet gehaald. Het gebeurt regelmatig dat iemand een uur buiten in de regen staat te wachten of een uur te laat bij een activiteit aan komt.

Er is geen of nauwelijks aanbod van aangepaste huurauto’s.
Er bestaan op dit moment nagenoeg geen aangepaste huurauto’s. De commerciële autoverhuurders hebben dit niet in hun reguliere aanbod opgenomen. Als ze dat wel hebben, is het erg duur voor de doelgroep om de auto te huren.

Al met al genoeg redenen om te starten met het project Zonnebloemauto.

De Zonnebloemauto
De Zonnebloemauto is een Volkswagen Caddy Maxi, zodanig aangepast dat een persoon in een rolstoel makkelijk in de auto kan komen. De rolstoel wordt veilig en goed verankerd (uiteraard volgens de regelgevingen), zodat de persoon erin kan blijven zitten tijdens de rit. De rolstoeler is dus meerijder. De bestuurder van de auto (een gezins- of familielid, vriend of Zonnebloemvrijwilliger) kan de auto met een gewoon rijbewijs B besturen. Het is ook mogelijk om in plaats van een rolstoel een scootmobiel te vervoeren.

Uitgifte Zonnebloemauto door Welzorg
Welzorg Nederland B.V. verzorgt de uitgifte en inname van de Zonnebloemauto. Welzorg is gespecialiseerd in advies, service, verkoop, aanpassing en verhuur van hulpmiddelen voor mensen met een fysieke beperking. En heeft in het hele land vestigingen.

Hoe werkt het?
Mensen met een fysieke beperking schrijven zich via een vragenformulier in op zonnebloem.nl. Degene die zich inschrijft ontvangt een pasje met een unieke code.
Met dit pasje kan de lichamelijk gehandicapte persoon rechtstreeks bij Welzorg een auto huren. De kosten voor dit pasje bedragen eenmalig € 10,-.

Welzorg maakt de reservering en bevestigt deze aan de autohuurder. Welzorg zorgt vervolgens voor de uitgifte en inname van de auto op een van de Welzorglocaties.
Daar kan Welzorg de huurder meteen een instructie geven over het gebruik van de auto en de aanpassingen.

Doelgroep Zonnebloemauto
Alle mensen met een lichamelijke beperking die afhankelijk zijn van een rolstoel of scootmobiel. Zij hebben een begeleider met rijbewijs B nodig.
De doelgroep bestaat uit:
- 155.000 deelnemers van de Zonnebloem, die we al kennen.
- in Nederland wonen 1,5 miljoen mensen met een ernstige of minder ernstige handicap. Een deel hiervan is buiten de deur afhankelijk van een rolstoel of scootmobiel
- van de 1,5 miljoen mindervaliden zijn circa 400.000 mensen afhankelijk van een rolstoel en/of scootmobiel. In Limburg zijn dit ca. 27.500 mensen.
- circa 35.000 mensen met een lichamelijke beperking kunnen per jaar gebruik maken van de Zonnebloemauto (bij 200 auto’s).

Introductie Zonnebloemauto in 2014
In 2014 test met zes auto’s
2014 is het eerste jaar met de Zonnebloemauto. En kan gezien worden als een testjaar.
We stellen in zes steden een aangepaste auto beschikbaar. De steden zijn: Geleen, Den Bosch, Amsterdam, Zwolle, Groningen en Zeist/Utrechtse Heuvelrug. Met de ervaringen van 2014 kunnen we in de komende jaren de service steeds verder uitbreiden en waar nodig verbeteren.

In 2015 en 2016 uitbreiding aantal auto’s
Het plan is om in 2015 het aanbod elke maand met circa vijf auto’s uit te breiden in vijf andere plaatsen. Zodat eind 2015 in totaal 66 aangepaste auto’s beschikbaar zijn. In 2016 wordt het aanbod versneld uitgebreid. Doel is dat er eind 2016 totaal 200 aangepaste auto’s, verspreid over het hele land, beschikbaar zijn. Auto’s die elk minimaal 180 dagen per jaar worden ver- en gehuurd. Elke auto heeft een levensduur van drie jaar.

De Zonnebloemauto in de provincie Limburg
Tijdens de pilot periode is Geleen de verhuurlocatie van de Zonnebloemauto in Limburg. De verhuren van de eerste 2 maanden laten zien dat de gebruikers in Limburg veel kilometers rijden. Ruim 350 km per verhuurdag. Daarmee zien we dat de auto een groot geografisch gebied bestrijkt. Huurders van de auto in Geleen komen uit verschillende plaatsen in de zuidelijke helft van Limburg. (bv. Hoensbroek, Nieuwstadt, Berg en Terblijt en Maastricht,) maar ook uit Venray.

De financiering van de Zonnebloemauto
De huurprijs van de Zonnebloemauto is gebaseerd op de huurprijs van een eenvoudige, niet aangepaste huurauto en bedraagt € 40,- per dag (incl. 100 kilometer, verzekeringen; exclusief brandstof; kosten per extra kilometer € 0,20). Dit dekt niet alle kosten.

Daarom zoekt de Zonnebloem partners, sponsoren en donateurs voor dit bijzondere project. Op landelijk en op lokaal niveau. We benaderen: bedrijven, vermogensfondsen, gemeenten (WMO), serviceclubs en particulieren. In april 2014 is gestart met de eerste gesprekken aangaande fondsenwerving voor dit project.

Meer informatie?
Kijk op www.zonnebloem.nl/zonnebloemauto
Wilt u meer informatie? Neemt u dan contact op met:

Boudewijn van de Ven, districtshoofd provincie Limburg, Vrijwilligersondersteuning
telefoon 06-46 26 89 07, boudewijn.vandeven@zonnebloem.nl

Danielle Groten, klantgroepmanager deelnemers, Marketing & Communicatie,
telefoon 076-564 63 86, danielle.groten@zonnebloem.nl









     


Reactie(s)

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.



Naam


Email


Uw reactie